Czym zastąpić mleko w diecie? Najpopularniejsze zamienniki i ich właściwości

Anna Daniluk
Anna Daniluk
Coraz więcej osób rezygnuje z mleka w diecie. Przyjrzeliśmy się najczęstszym zamiennikom mleka w diecie. Kliknij w obrazek i przesuwaj strzałkami, aby zobaczyć popularne zamienniki mleka.
Coraz więcej osób rezygnuje z mleka w diecie. Przyjrzeliśmy się najczęstszym zamiennikom mleka w diecie. Kliknij w obrazek i przesuwaj strzałkami, aby zobaczyć popularne zamienniki mleka. 123rf.com/geografika
Udostępnij:
Mleko nadal uważane jest za podstawowy składnik codziennej diety. Jednak nie każdy chce lub może korzystać z niego podczas przygotowania posiłków. Część osób cierpi np. na nietolerancję laktozy, inni praktykują dietę wegańską. Przyjrzeliśmy się zamiennikom mleka. Sprawdź, czym można zastąpić je w kuchni.

W skrócie

Dlaczego rezygnujemy z picia mleka?

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej twierdzi, że na nietolerancję laktozy cierpi 1,5% niemowląt i dzieci oraz 20-25% osób dorosłych. W artykule „Czym zastąpić mleko w diecie przy nietolerancji laktozy?” autorzy skupili się na proponowaniu napojów roślinnych, potocznie nazywanych mlekiem. Eliminacja mleka z diety związana jest z brakiem laktazy – enzymu ułatwiającego trawienie nabiału.

Kliknij w przycisk, aby zobaczyć rodzaje napojów roślinnych - zamienników mleka

Weganie natomiast rezygnują z mleka zwierzęcego na rzecz napojów roślinnych z przyczyn etycznych, środowiskowych lub zdrowotnych. Często wskazują na okrucieństwo związane z hodowlą zwierząt. W tym artykule zebraliśmy najpopularniejsze napoje używane w kuchni i stosowane w diecie zamiast mleka.

Czym zastąpić mleko w diecie? Popularne zamienniki

Mleko sojowe

Napój produkowany z namoczonych i ugotowanych ziaren soi, które następnie są mielone i przeciśnięte przez gazę. Od wielu lat to najpopularniejszy napój roślinny dostępny w polskich sklepach. Ilość białka jest w nim taka sama jak w przypadku mleka zwierzęcego. W sklepach dostępne są napoje sojowe z dodatkiem soku i dodatkowo fortyfikowane, czyli dodawane są do nich witaminy i wapń. Na bazie mleka sojowego zrobisz każdą potrawę znaną z tradycyjnego menu.

Mleko ryżowe

Napój na bazie ryżu jest delikatniejszy w smaku niż napój sojowy. Ma lekko szary kolor. Przygotowuje się go w taki sam sposób jak mleko sojowe. Najczęściej napój ryżowy używany jest do zup, sosów, koktajli oraz deserów. Zazwyczaj wzbogacony jest o:

  • witaminy z grupy B, A, D,
  • wapń,
  • magnez,
  • żelazo.

Mleko migdałowe

Migdały należy wcześniej namoczyć w wodzie przez całą noc, zblendować i przepuścić przez gazę lub gęste sito. W sklepach dostępne napoje mają skład ubogi w migdały. Napój migdałowy jest jednym z droższych, jeżeli chodzi o przygotowanie i cenę w sklepie. Chętnie wykorzystywany jest przez baristów, bo szybko i łatwo się pieni. Napój migdałowy to źródło:

  • witamin z grupy B,
  • witaminy E,
  • żelaza.
Domowy napój migdałowy będzie idealnie pasować do kawy.
Domowy napój migdałowy będzie idealnie pasować do kawy. pixabay.com/mymieu

Mleko kokosowe

Warto zaznaczyć, że napój kokosowy to nie to samo co mleczko kokosowe używane często do gotowania różnych potraw. Jest to rozwodniony miąższ kokosa. W warunkach domowych można zmiksować namoczone wiórki kokosowe, a następnie przefiltrować je przez gazę. Napój nadaje się jako dodatek do:

Mleko z orzechów laskowych

Prawdziwy rarytas wśród napojów roślinnych, które mogą zastąpić zwierzęce mleko. To z orzechów laskowych ma gęstą konsystencję, jest słodkie i mocno orzechowe. Można je dodawać do kawy lub kakao. Połączenie czekolady i napoju orzechowego przywodzi na myśl smak popularnego kremu na kanapki lub mlecznego deseru. Orzechy laskowe są źródłem:

  • witaminy A,
  • witamin z grupy B,
  • żelaza,
  • magnezu,
  • potasu.

Mleko owsiane

Gęsty i tani w przygotowaniu napój owsiany ma wielu zwolenników. Wystarczy namoczyć płatki owsiane i zmiksować. Napój owsiany to istotne źródło witamin A i E. Można go stosować do każdej potrawy znanej z tradycyjnego menu. Smak owsa jest mocno wyczuwalny, więc nie każdy lubi dolewać go do kawy.

Kefiry i jogurty

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej w diecie bezlaktozowej poleca, by sięgąć po kefiry, które są sfermentowanym mlekiem oraz picie mleka acidofilnego, które jest zakwaszone bakteriami Lactobacillus acidophilus. Do tego dietetycy polecają sięganie po jogurty, które mają taką samą ilość laktozy, ale są lepiej przyswajane dzięki obecności mających własną laktazę bakterii mlekowych (Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus). Osoby zmagające się z trudniejszymi objawami nietolerancji laktozy powinny sięgać po mleko bez laktozy i oczywiście skonsultować się z dietetykiem.

Coraz więcej osób rezygnuje z mleka w diecie. Przyjrzeliśmy się najczęstszym zamiennikom mleka w diecie. Kliknij w obrazek i przesuwaj strzałkami, aby zobaczyć popularne zamienniki mleka.

Czym zastąpić mleko w diecie? Najpopularniejsze zamienniki i...

Dodaj firmę Autopromocja

Źródło:

Zobacz inne tematy kulinarne ze Strony Kuchni:

Pij przynajmniej 2 litry wody dziennie

miejsce #2

Aquaphor

Aquaphor Ideal 2,8L Granatowy + wkład B15 Standard

54,90 zł35,00 zł-36%
miejsce #3

Dafi

Dafi Start Classic 2,4L Biały

18,60 zł12,99 zł-30%
miejsce #5

Aquaphor

Aquaphor Jasper 2,8L Granatowy + wkład B25 Maxfor

45,00 zł39,99 zł-11%
Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Największa od dziesięcioleci susza we Francji

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Kuchni
Dodaj ogłoszenie