Odwoływanie rezerwacji, brak napiwku i przesiadywanie z laptopem. Czego nie można robić w restauracji i kawiarni? 7 zasad savoir-vivre'u

Anna Daniluk
Anna Daniluk
Savoir-vivre to zasady, które obejmują również kawiarnie i restauracje. Kliknij w obrazek, aby zobaczyć galerię 7 zasad, które warto stosować w kawiarni.
Savoir-vivre to zasady, które obejmują również kawiarnie i restauracje. Kliknij w obrazek, aby zobaczyć galerię 7 zasad, które warto stosować w kawiarni. anyaberkut / gettyimages.com
Udostępnij:
Podczas spotkań ze znajomymi w kawiarni czy restauracji często zastanawiasz się, co wypada a co nie? Masz wątpliwość, jak się zachować? Z pomocą przychodzą zasady savoir-vivre'u. Zbiór tych prostych reguł ułatwi prawidłowe zachowanie się w lokalu. Wiele z nich opiera się na zdrowym rozsądku. Porozmawialiśmy z pracownikami gastronomii na temat prawidłowych zachowań przy stole.

W skrócie

Jak się zachować, czyli co to jest savoir-vivre?

W języku francuskim savoir-vivre to połączenie dwóch słów: wiedzieć i żyć. W praktyce jest to zbiór zasad poprawnego zachowania, które mają ułatwiać poruszanie się w nowych sytuacjach lub w nieznanym towarzystwie, które uchronią osobę od popełnienia gafy, czyli faux-pas. Czasem są to zasady, które mogą pozornie nie przystawać do współczesności, np. odpowiednie trzymanie sztućców lub właściwy sposób trzymania filiżanki. Wiele reguł stworzonych zostało na podstawie doświadczenia i mają ułatwiać wspólne funkcjonowanie w społeczeństwie.

Kliknij w przycisk, aby zobaczyć zasady savoir-vivre'u w kawiarni i restauracji

Pracownicy gastronomii wspominają zachowania klientów

Byliśmy ciekawi, jakie zachowania gości restauracji i kawiarni są negatywnie postrzegane przez pracowników. Szymon w czasach studenckich pracował w kawiarni na uczelni. Głównie przygotowywał kanapki, kawę i sałatki. Około południa zaczynał się największy ruch, gdy studenci korzystali z przerwy między zajęciami. Wtedy trudno było nadążyć z realizacją zamówień, gdy na zmianie były 2-3 osoby.

- Myślę, że najczęściej to ludzie nie potrafią wczuć się w rolę kelnera. Uważają, że klient to pan. Zachowują się tak, jak gdyby trzeba było wszystko rzucić i mu służyć. Czasem w danym lokalu jest dużo zamówień i pomimo starań nie da się szybko obsłużyć wszystkich gości. Często miałem sytuacje niepotrzebnego komentowania i wypominanie długiego oczekiwania – wspomina Szymon z Lublina.

Paulina przez długi czas pracowała jako kelnerka i baristka w jednej z warszawskich kawiarni. W swojej pracy miała do czynienia z różnymi sytuacjami. Szczególnie zapamiętała gości, którzy do kawy przynosili własne kanapki lub drożdżówki kupione w innych piekarniach. Czasem zwracała uwagę, polecając ciasta, kanapki i desery, które aktualnie mieli w witrynie. W ten sposób chciała delikatnie dać znać, że jedzenie własnego prowiantu nie jest mile widziane.

- Raz mi się zdarzyło, że osoba przypadkowo rozlała zamówioną kawę. Zamiast poprosić o sprzątnięcie, od razu wyszła. Po chwili zgłosiła to osoba siedząca przy stoliku obok – dopowiada.

Jak długo przebywać w kawiarni?

Właściciele kawiarni i restauracji często wspominają, że mają problem z osobami przesiadującymi u nich w ramach pracy zdalnej. Nie przeszkadzają im osoby czytające książkę w trakcie parzenia im kawy, ani też w czasie jej picia. W przeciwieństwie do osób pracujących przy komputerze czytelnicy wychodzą wraz z wypiciem napoju. Czasem zamówią drugą filiżankę, jeśli mają czas i lektura jest wciągająca.

Natalia Kwiatkowska jest współwłaścicielką kawiarni Bless Coffee Roasters w Olsztynie. Ostatnio (19 kwietnia) wywołano dyskusję dotyczącą zachowania w jej kawiarni. Właścicielka lokalu została zapytana w mediach społecznościowych, czy w jej kawiarni jest dostęp do gniazdka prądu, aby można było popracować przy laptopie. Pytający dodał, że szuka kawiarni, gdzie mógłby popracować przez kilka godzin.

- Drodzy Goście, tego typu zapytań mamy mnóstwo więc korzystamy z okazji publikując naszą odpowiedź także tutaj i informujemy, że nasza kawiarnia nie jest miejscem coworkingowym i tego typu miejscem nie chcemy być, prosimy o nie rozkładanie laptopów na stolikach przeznaczonych do konsumpcji jedzenia i napojów. Prosimy ponad to o nie przynoszenie posiłków/napojów z zewnątrz celem konsumpcji tych posiłków/napojów w naszym lokalu. Pozdrawiamy (pisownia oryginalna – przyp. red.) – stwierdzili.

Pod postem rozgorzała dyskusja. Jedni byli zadowoleni z jasnego komunikatu właścicieli. Kawiarnia nie jest miejscem do pracy. Jednak wiele osób poczuło się urażonych, jakby to było stawianie limitu wypitych kaw, albo dyskryminowanie osób pracujących. Część obserwatorów zauważało, że jest to kwestia wyczucia i kultury osobistej.

Jakie zasady obowiązują w kawiarni i restauracji?

Dobre zachowanie w kawiarni lub restauracji to często wypadkowa tradycji, przyjętych reguł grzecznościowych i zasad współżycia społecznego. Zasady savoir-vivre w gastronomii to szeroki temat, który można rozpatrywać pod wieloma kątami.

Jedną z zasad jest nieodwoływanie posiłku na ostatnią chwilę. W wielu lokalach odwołanie rezerwacji powinno odbywać się przynajmniej dzień przed wizytą. W przypadku rezerwacji przyjęć weselnych lub komunijnych termin bywa nawet kilkumiesięczny.

Nie powinno się też wykłócać o niezapłacenie za posiłek, który został już przygotowany. Jeszcze gorzej patrzy się na zamówienie w kawiarni lub restauracji i wyjście bez słowa.

Savoir-vivre to zasady, które obejmują również kawiarnie i restauracje. Kliknij w obrazek, aby zobaczyć galerię 7 zasad, które warto stosować w kawiarni.

Odwoływanie rezerwacji, brak napiwku i przesiadywanie z lapt...

Akcesoria, które ułatwią Ci pracę w kuchni

miejsce #1

Garneczki

Garneczki Gar kamionkowy z pokrywką BARYŁKA 1711

138,92 zł58,99 zł-58%
miejsce #2

Excellent Houseware

Zestaw do sushi 2 osoby miseczki pałeczki komplet

97,80 zł46,90 zł-52%
miejsce #3

Verlo

Verlo Deska Dębowa 240X120X25Mm (V11526)

143,00 zł73,00 zł-49%
miejsce #4

Greenblue

GreenBlue GB524

53,73 zł35,99 zł-33%
miejsce #5

Menuett

MENUETT SZATKOWNICA WIELOFUNKCYJNA 5 ELEMENTÓW

225,50 zł156,00 zł-31%
miejsce #6

Zwilling

Zwilling Fresh & Save (368013000)

349,00 zł248,59 zł-29%
miejsce #8

Weck Słoik (We782100)

80,00 zł60,72 zł-24%
miejsce #10

WMF

Wmf Dziadek Do Orzechów Gourmet (1888566040)

109,99 zł87,99 zł-20%
miejsce #11

Peugeot

Peugeot młynek do soli paris u select 12 cm p-23690

179,00 zł149,00 zł-17%
miejsce #13

KINGHOFF

Kinghoff Chlebak kh1071 Czarny Metalowy

147,18 zł125,99 zł-14%
miejsce #14

Victorinox

Victorinox Julienne 7.6072

32,00 zł27,99 zł-13%
miejsce #15

Tefal

TEFAL Fresh Express + MB756G31

282,00 zł249,00 zł-12%
miejsce #16

Noveen

Noveen Elektryczny Podgrzewacz Lunch Box (Mlb910Xline)

266,00 zł247,00 zł-7%
miejsce #17

Joseph Joseph

Joseph Joseph Zestaw 4 desek Index Steel 60095

439,00 zł415,00 zł
miejsce #18

Zwilling

Zwilling Pro Pędzel Silikonowy 20 Cm (371600110)

104,72 zł99,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Zobacz inne tematy kulinarne ze Strony Kuchni:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - sezonowe spożycie owoców i warzyw

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Kuchni
Dodaj ogłoszenie