Czy pamiętacie te reklamy? Tak kształtowano nasze zakupy w latach 90. XX wieku

Anna Daniluk
Jerzy Blikle, właściciel cukierni przy stoliku z wyrobami cukierniczymi i reklamą firmową. Kliknij, aby zobaczyć galerię zawierającą reklamy produktów z lat 90.XX wieku.
Jerzy Blikle, właściciel cukierni przy stoliku z wyrobami cukierniczymi i reklamą firmową. Kliknij, aby zobaczyć galerię zawierającą reklamy produktów z lat 90.XX wieku. Narodowe Archiwum Cyfrowe/domena publiczna
Najbardziej pamiętne i rozpoznawalne reklamy pochodzą z lat 90. XX wieku i z początku lat dwutysięcznych. W Polsce rodził się kapitalizm, a reklamy miały przekonywać do zakupu wśród rosnącej konkurencji. Zobaczcie najciekawsze reklamy jedzenia o, których do dzisiaj pamiętamy.

W XX wieku, szczególnie przed wojną, reklama miała przekonać potencjalnego klienta handlem bezpośrednim, atrakcyjnym opakowaniem i przykuwającym uwagę hasłem. Już wtedy reklamy odnosiły się do postaci znanych i lubianych. Na przykład reklama browaru „Szczyrzyc” E. Czernego głosiła: „mocne jak słowo kurjerka, słodkie jak śpiew Kiepury”. Czasem właściciele restauracji lub cukierni stawali się twarzą swojej działalności, budując jej renomę. Tak między innymi robił Jerzy Blikle, siedząc przy stoliku z wyrobami cukierniczymi i małym szyldem głoszącym nazwę.

Po latach PRL-u, na początku lat 90. XX wieku z wielkim impetem wybuchła gospodarka wolno rynkowa. W ilościach hurtowych pojawiały się w Polsce produkty spożywcze, o których można było wcześniej tylko marzyć np.: Coca Cola lub chipsy. Z racji ich niedostępności urastały w oczach jako produkt pożądania.

Kliknij w przycisk, aby zobaczyć galerię reklam żywności z lat 90. XX wieku

Aktorzy w reklamach

W latach 90. XX wieku w reklamach pojawiali się znani i lubiani aktorzy i piosenkarze. Najsłynniejszym przykładem na obecność znanej postaci z telewizji był Janusz Gajos w reklamie kawy Pedros. Jego krótkie pojawienie się na ekranie miało pokazać, że picie kawy rozpuszczalnej może być eleganckie, męskie i tajemnicze. Zapytany przez pracownika ekipy filmowej: - Pedros? Odpowiada z uśmiechem: - Nie, Gajos!

Reklamy z lat 90. – hasła stają się elementem języka

Trudno zaprzeczyć, że reklamy żywności działały na wyobraźnię. W 1994 roku, gdy w Polsce zakazano użycia słowa piwo w reklamie alkoholu, agencja reklamowa Grey sięgnęła po wiersz Iwo Zaniewskiego i Kota Przybory na melodię skomponowaną przez Tomasza Gąssowskiego. Piosenka stała się przebojem lata.

Mariola ma oczy piwne,
Mariola okocim spojrzeniu,
A w oczach błyski przedziwne,
Jak słońce brzęczące w jęczmieniu[..]

Innym przykładem na użycie frazy z reklamy, która pojawiła się w mowie potocznej, było „no to frugo!”. Napój pojawił się w 1996 roku. Miał być od razu bardzo popularny wśród młodzieży, do której był kierowany jej przekaz. W ówczesnych mediach nazywano ją „pokoleniem frugo”. Za sukces reklamy ponownie odpowiedzialny był duet Iwo Zaniewskiego i Kota Przybory. Napój owocowy przez pewien czas zniknął ze sklepowych półek, aby następnie wrócić, bazując na sentymencie.

Zobacz inne tematy kulinarne ze Strony Kuchni:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakuchni.pl Strona Kuchni