Spis treści
Kolor wpływa na smak? Tak podpowiada nam mózg!
Badania pokazują, że kolor napoju może znacząco wpływać na to, jak odbieramy jego smak – nawet jeśli jego skład się nie zmienia. Co więcej, interpretacja smaków różni się w zależności od kraju, z którego pochodzi konsument, a także jego płci. Aż 54 proc. badanych uznało żółty napój za najbardziej kwaśny, a 34 proc. określiło czerwony i pomarańczowy jako najsłodszy.
W międzynarodowym badaniu opublikowanym w 2025 roku w „British Food Journal” wzięli udział dorośli z Polski, Włoch i Maroka. Uczestnicy próbowali napojów w trzech kolorach: czerwonym, pomarańczowym i żółtym – jednak wszystkie miały identyczny skład i smak. Okazało się, że sama barwa zmieniała subiektywne odczucia.
Jak smakuje kolor? To zależy, skąd jesteś
Polacy najczęściej przypisywali czerwonym napojom smak słodki, Włosi – gorzki. Żółty napój Polakom i Marokańczykom kojarzył się z kwaśnością, a Włochom – nawet ze słonością. Pomarańczowy zaś interpretowano jako słodki (wszędzie), choć Marokańczycy dostrzegali w nim też kwaśne i słone nuty.
To potwierdza, że kolor i intensywność barwy mogą kształtować nasze oczekiwania smakowe. Już wcześniejsze badania z udziałem Finów wykazały, że barwa napoju wpływa na ocenę jego słodyczy, kwaśności, a także „zdrowotności”. Kobiety częściej niż mężczyźni utożsamiały czerwień ze słodyczą, a intensywniejsze kolory były częściej uznawane za bardziej aromatyczne.
Smak, kolor i przyjemność z picia — przepis na lepsze nawodnienie
Inne badania pokazują, że im intensywniejszy kolor napoju, tym częściej odbieramy go jako bardziej aromatyczny i słodszy. Co ciekawe, dodanie konkretnych nut smakowych – jak np. mango – może wzmocnić wrażenie słodyczy bez konieczności sięgania po cukier. To prosty sposób na zwiększenie przyjemności z picia i wspieranie zdrowych nawyków.
Kulinaria

– Elementy takie jak kolor napoju, skojarzenie smaku, przyjemność z jego spożywania mogą wpływać na częstsze sięganie po niego, a to pozytywnie wpływa na prawidłowe nawodnienie organizmu. Regularne spożywanie wody może być nawykiem trudnym do wyrobienia szczególnie dla osób, które nie lubią jej smaku. Z naszego badania wynika, że problem dotyczy ponad ⅓ Polaków. Z drugiej strony konsumenci są coraz bardziej świadomi szkodliwości częstego spożywania słodzonych napojów. Naszą misją w waterdrop® jest wspieranie wśród konsumentów zdrowego nawyku regularnego picia wody – mówi Kateřina Navrátilová, Managing Director waterdrop® CEE.
Źródła:
Individual Differences in the Perception of Color Solutions Foods
Refreshing Perception of Foods and Beverages and Related Health Benefits Springer Nature
The Crucial Role of Color in the Perception of Beverages Springer Nature
Sensory expectations of beverages generated by colours: a cross-cultural comparison among young consumers Emerald Publishing