Dieta przy wzmożonym wysiłku fizycznym — co warto jeść, by zadbać o swoje zdrowie?

Materiał informacyjny GoWork.pl
Dieta przy wzmożonym wysiłku fizycznym powinna różnić się od tej, którą stosują osoby o spokojniejszym trybie życia. Dlatego też dobrze, jeśli pracownik fizyczny zwróci większą uwagę na to, co je. Tym samym dostarczy sobie więcej energii i pomoże organizmowi w warunkach wymagającego życia zawodowego.

Dlaczego pracownik fizyczny powinien stosować inną dietę?

Odpowiednie odżywianie to bardzo ważny składnik zdrowego trybu życia. Właściwa dieta potrafi zapewniać więcej energii i polepszać ogólne samopoczucie, ma także znaczenie przy wielu schorzeniach. Każdy powinien zwracać uwagę na to, co codziennie ląduje na jego talerzu. Jeść dobrze często oznacza jednak coś zupełnie innego. Na to, jak warto się odżywiać, wpływają bowiem także indywidualne cechy.

Nie bez znaczenia jest tu na przykład tryb życia. Pracownik biurowy powinien dostarczać organizmowi nieco innego pożywienia niż osoba pracująca fizycznie. W przypadku stojącej i chodzącej pracy, a także tej związanej z większym wysiłkiem, wzrasta zapotrzebowanie na białko i inne składniki odżywcze. Praca fizyczna znacząco wpływa na nasz organizm. To w końcu regularny i długotrwały wysiłek.

Aby dobrze funkcjonować w takich warunkach, konieczne jest m.in. przyzwyczajenie swojego ciała do takiego trybu pracy, jak i wspomaganie go odpowiednią dietą. Złe nawyki żywieniowe zabiorą nam dużo energii! Gdy robimy się głodni, spada m.in. nasza koncentracja i wydajność. Pracownik fizyczny spala dużo więcej kalorii niż osoba pracująca przy komputerze, co więcej, spala je regularnie, więc może też szybciej i częściej robić się głodny.

W pracy rzadko można jednak jeść zawsze, gdy ma się na to ochotę. W zamian trzeba należycie wykorzystać przerwę, która może być krótka i występować raz na sześć godzin. W takich warunkach kluczowe jest przygotowanie posiłku, który dostarczy energii na cały ten okres i nie sprawi, że odczujemy wilczy głód, już po dwóch godzinach pracy.

Co jeść pracując fizycznie? Jak dobierać posiłki?

Pracownik fizyczny nie może zapominać o śniadaniach. Nie bez powodu mówi się, że jest to najważniejszy posiłek dnia. Śniadanie powinno być bogate w pełnowartościowe produkty, które dostarczą organizmowi odpowiednich składników odżywczych, co oznacza, że nie powinno być też zbyt lekkie i niesycące. Sytość i kaloryczność to w ogóle kwestie kluczowe, jeśli chodzi o posiłki osób pracujących fizycznie.

Na śniadania świetnie sprawdzą się wszelkiego rodzaju owsianki, jaglanki czy naturalne jogurty z odpowiednimi dodatkami. Dobrze dodać do nich żurawinę, orzechy czy świeże owoce. To produkty bogate w dokładnie takie składniki, jakich potrzebuje nasz organizm. Natomiast obiady, lunche czy inne dania, które spożyjemy podczas przerwy w pracy, powinny być bogate m.in. w białko.

To składnik, który zapewni nam sytość na długie godziny działania. Źródłem białka jest oczywiście mięso, ale także na przykład tofu, chętnie jedzone przez wegetarian. Jeśli chcemy zrezygnować z mięsa, w pracy fizycznej z powodzeniem sprawdzą się również jego roślinne zamienniki. Przygotowując posiłek, nie wolno jednak o nich nie zapomnieć. Natomiast polecanym mięsem zawsze jest drób, bo zawiera dużo białka, a stosunkowo mało tłuszczów.

Lepszym sposobem przygotowywania mięsa jest także jego pieczenie czy duszenie niż smażenie na oleju. Natomiast dobierając dodatek węglowodanowy, warto sięgać po różnego rodzaju kasze. One także dodadzą sytości i właściwych składników odżywczych. Zbyt częste spożywanie, nadmiernie kalorycznych dodatków, takich jak np. ziemniaki, nie opłaci się na dłuższą metę. Nie wolno także zapominać o warzywach. Dbajmy o to, by stanowiły sporą część posiłku.

Odpowiednie nawodnienie i przekąski, które dodadzą energii

Kluczową kwestią w pracy fizycznej jest również odpowiednie nawodnienie. Zwykła woda niegazowana jest zawsze dobrym pomysłem, ale przy wzmożonym wysiłku sprawdzą się także różne napoje izotoniczne. Trzeba pamiętać m.in. o właściwym uzupełnianiu elektrolitów i magnezu. Poza głównym posiłkiem w pracy często musimy sięgać także po mniejsze przekąski. Nie stawiajmy tutaj na przykład na słodkie batoniki.

Taki posiłek musi być mniejszy, bo mamy tylko chwilę, żeby go zjeść. Powinien, więc zapewnić nam jak najwięcej wartości odżywczych. Dobrym pomysłem zawsze są po prostu owoce i warzywa, ale mogą okazać się niewystarczające. Można rozważyć płynne pożywienie, na przykład wszelkiego rodzaju koktajle czy szejki, które wzbogacimy m.in. w niezbędne białko, wykorzystując na przykład jogurt, masło orzechowe czy płatki owsiane.

Zbyt wycieńczająca praca fizyczna to duży problem

Pamiętaj, że jeśli wciąż masz problem ze skomponowaniem dobrej diety do pracy fizycznej, zawsze może pomóc Ci profesjonalista. Dietetyk to osoba, która weźmie pod uwagę m.in. Twoje ewentualne alergie pokarmowe, schorzenia, tryb życia, a także upodobania smakowe i przygotuje odpowiedni jadłospis.

Zwrócenie się do specjalisty przyniesie pozytywne efekty również, jeśli wiesz, co powinieneś jeść, ale ciężko Ci utrzymać dobre nawyki i na przykład wciąż, zbyt często niż byś tego chciał, sięgasz po śmieciowe i małowartościowe posiłki. Dietetyk pomoże w utrzymaniu regularności, zdobyciu cennej wiedzy żywieniowej oraz zachowaniu właściwych postaw.

Jeśli jednak Twoja praca fizyczna jest na tyle wycieńczająca, że nawet efektywny wypoczynek, jak i właściwa dieta, nie przynoszą zadowalających rezultatów, może warto przyznać, że taki tryb funkcjonowania nie jest dla Ciebie i poszukać innego stanowiska.

Wiele ofert lekkiej pracy fizycznej oraz pozostałych rodzajów pracy można znaleźć na portalu z ogłoszeniami pracy GoWork.pl. Osoby szukające zatrudnienia w Rudzie Śląskiej, Katowicach czy zupełnie innych częściach kraju zawsze znajdą tu coś dla siebie. Jeśli konsultacje z dietetykiem nic nie dały, nie warto czekać, aż praca zrujnuje nasze zdrowie. Trzeba odważyć się na zmianę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na stronakuchni.pl Strona Kuchni